Ljuset från skärmar försämrar minnet och sömnen

Använder du surfplattan eller mobilen innan du lägger dig? Är du rädd om din sömn och även om ditt minne så gör du nog klokt i att sluta med det. Det blå ljuset från skärmarna påverkar oss nämligen mer än vi inser.http://www.svt.se

 

SÖMNFORSKARNAS 10 BÄSTA RÅD FÖR GOD SÖMN

  1. Ingen alkohol fyra till fem timmar innan du ska lägga dig (minskar drömsömnen)

  2. Ingen rökning eller snus på kvällen (studie visar att nikotin kan störa sömnen)

  3. Dimma ljuset någon timme innan du läggar dig (signalerar hjärnan att det är snart dags att sova)

  4. Stänga av datorn/surfplatta/mobilen minst en till två timmar innan du lägger dig

  5. Var fysisk aktiv (så att du svettas) i minst 30 minuter tre till fyra timmar innan du lägger dig

  6. Ingen kaffe, koffeinhaltig te eller mörk choklad på kvällen (känsliga individer ska inte få i sig sånt efter lunchtid)

  7. Dela inte sängen med någon annan

  8. Se till att varva ner både fysiskt och mentalt timmarna innan du lägger dig, till exempel med avslappningsövningar

  9. Gör inget annat än att sova i sovrummet som ska hållas svalt, tyst och mörkt

  10. Försök gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag